25 مهر 1395

دومین روز هفته بهداشت روان

مولف: مقدم کارمند IT   /  دسته: دسته بندی نشده   /  رتبه دهید:

سلامت روان و شادابی در زندگی

شادی از نظر لغت عبارت است از یک حالت هیجانی که نشانگر رضایتمندی فرد در ابعاد مختلف به‌ویژه ابعاد روانی است. ما شخصی را شاد می‌گوییم که احساس کند بر اوضاع مسلط است و سرنوشتش به‌عهده خودش است و به اندازه تلاشش نتیجه می‌گیرد و رخدادهای پیش‌بینی نشده او را غافلگیر نمی‌کند.

این احساس سه سطح دارد: سطح اول فردی است؛ یعنی فرد از وجود خود و از عملکردش رضایت داشته باشد. سطح دوم این است که شخص از دیگران احساس رضایت کند و اینکه دیگران او را دوست دارند و برایش ارزش قائلند. سطح سوم رضایتمندی هم این است که شخص احساس کند دیگران هم از او راضی هستند. در این میان وقتی از نظر سه سطح فرد اقناع شود، احساس افسردگی و اضطراب در او کاهش می یابد  و می‌تواند این احساس را به جامعه و خانواده هم تسری دهد. پس بحث رضایتمندی و شادی در همه ابعاد زندگی می‌تواند حضور داشته باشد.

سازمان جهانی بهداشت سلامت روان را قابلیت ارتباط موزون و هماهنگ با دیگران، تغییر و اصلاح محیط فردی و اجتماعی و حل تضادها و تمایلات شخصی به طور عادلانه و مناسب می‌داند.

شادی می‌تواند پیش‌بینی‌کننده خوبی در مورد خوشبختی افراد باشد. این در حالی است که یافته‌ها رابطه معنی‌داری بین سن، طبقه اجتماعی، نژاد و تحصیلات با شادی را نشان نمی‌دهد. همچنین بین میزان ثروت و شادمانی رابطه معنی‌داری وجود ندارد.  مطالعات حاکی از آن است که افراد شاد دارای ویژگی‌هایی همچون:    دوست داشتن خود و اعتماد به نفس بالا، داشتن احساس کنترل شخصی بر زندگی، خوش‌بینی و برونگرایی می‌باشند. شادی با سلامت جسمی رابطه مستقیمی داشته، افراد متأهل شادتر از افراد مجرد بوده و افرادی که فعالیت مذهبی دارند شادتر از بقیه بوده و رضایت‌مندی بیشتری از زندگی دارند. محققین معتقدند، اعتقادات مذهبی حمایت اجتماعی و امیدواری بیشتری را به همراه دارد.

افراد شاد افراد سالمی هستند. افراد شاد بیشتر عمر می‌کنند و از زندگی باکیفیت‌تری لذت می‌برند. عملکرد آنها در سطح بالاتری بوده و در جهت سلامت خودشان و دیگران و جامعه از توانایی‌ها، مهارت‌ها و قدرت‌های خودشان بیشترین استفاده را می‌برند. آنها معمولاً افراد دلسوزتری هستند و درنتیجه به اخلاقیات جامعه فایده بیشتری می‌رسانند. کمتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار می‌گیرند و اگر هم این اتفاق برایشان بیفتد،  بهتر آن را کنترل کرده و سریعتر بهبود می‌یابند. کمتر دچار اضطراب، استرس و عصبانیت می‌شوند.افراد شاد، کمتر به رفتارهای خشونت‌آمیز و ضداجتماعی مبادرت می‌ورزند. روابط قوی‌تر و بادوام‌تری داشته و درنتیجه سرمایه اجتماعی جامعه را تسهیل می‌کنند. به طور کلی، از نظر اقتصادی، اجتماعی، اخلاقی، معنوی و روانی به جامعه کمک می‌کنند. افراد شاد در مقایسه با افراد ناراحت و افسرده فشار کمتری بر خدمات و سازمان‌های بهداشتی و مراقبتی و رفاه اجتماعی، پلیس و دستگاه قضایی وارد می‌کنند و برای اقتصاد هم مفیدترند. به عبارت دیگر، ساختن سطح بالاتری از شادی و خوشبختی فردی نه تنها برای خود فرد فایده‌رسان خواهد بود، بلکه جامعه سالم‌تر و شادتری نیز خواهد ساخت.

شادی از دیدگاه اسلام :                                                                                                          در منابع ديني و فرهنگي غني اسلام، به موضوع خوشي، خرسندي و شادماني عنايت خاص شده است. تعريف و تمجيد از مقوله هاي شادي در چهارچوب کاملاً منطقي و دور از افراط و تفريط و كنترل هيجانات اعم از خشم و غضب، شادي و شادماني از شاهكارهاي آيين محمدي (ص) است. اسلام بهره گيري از شادي، لذت از زندگي و رضایت‌مندی از آن را طي آموزه هاي سهل و آسان آموزش می‌دهد، تا جايي كه حتي تبسم به چهره ديگران را پاداش داده و عملي داراي ثواب می‌شمارد و به اين ترتيب به شادي عمق بخشيده و آن را دروني و پايدار می‌نماید تا تشنگي انسان را نسبت به اين مقوله پاسخگو باشد. از طرفي نيز از شادی‌ها و لذت‌های زودگذر و كاذب به شدت جلوگيري نموده و معتقد است كه اين گونه شادی‌ها، تنها بخش بسيار كوچك و سهم ناچيزي از شادی‌های واقعي است‏.‏

مفهوم شادي مجموعاً 25 بار با الفاظ مختلف (فرح و سرور) در قرآن آمده است. «فرح» با الفاظی ‌چون فرح ، فرحوا ، تفرحوا ، يفرحوا، تفرحون ، يفرحون، یفرح ، تفرح، فرحون و فرحین، 22 بار و «سرور» با الفاظي چون سرور و مسرور، 3 بار در قرآن تكرار شده است‏.

﴿ فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُواْ بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّخَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ

«آن‌ها به خاطر نعمت‌های فراواني كه خداوند از فضل خود به آن‌ها بخشيده است خوشحالند و به خاطر كساني كه (مجاهداني كه) بعد از آن‌ها به آنان ملحق نشدند (نيز) خوش وقتند (زيرا مقامات برجسته آن‌ها را در آن جهان مي‏بينند و می‌دانند) كه نه ترسي بر آن‌ها است و نه غمي خواهند داشت».

شاد خواهید بود اگر :

شادی خود را به هیچ چیز و هیچ کس وابسته نکنید.

هنگام عصبانیت تصمیم نگیرید.

انتظار نداشته باشید همیشه آنچه در اطرافتان اتفاق می افتد مطابق میل شما باشد.

با دیگران طوری رفتار کنید که دوست دارید با خودتان رفتار شود.

قبل از انجام کاری یا گفتن چیزی، به ضرورت آن بیاندیشید.

خود را به خاطر اشتباهات گذشته، سرزنش نکنید.

با شرایط زندگی سازگار باشید.

در مقابل خواسته ها و گفتار دیگران انعطاف پذیر باشید.

به قدر توان تلاش کنید.

هرگز خود را با دیگران مقایسه نکنید.

به دیگران کمک کنید آنچه را که می خواهند به دست آورند.

یگانه داروی آرام بخش روح، یاد خداست.

با بحث­های بی نتیجه، انرژی خود را هدر ندهید.

هر کاری را با علاقه و اشتیاق و تمرکز انجام بدهید.

   انجام کارهای خیر، افراد را شادتر می کند.

 ورزش کنید. ورزش حالت ذهنی افراد را تا حدی با تاثیر گذاشتن بر میزان دو ماده شیمیایی در بدن بهبود می بخشد: کورتیزول و اندروفین.

 

 

 

هسته مشاوره منطقه 6

تعداد مشاهده (855)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره مطلب "دومین روز هفته بهداشت روان"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید